👈 فروشگاه فایل 👉

مقاله بررسی آمار(تجزیه و تحلیل)

ارتباط با ما

... دانلود ...

مقاله بررسی آمار(تجزیه و تحلیل)

مقاله بررسی آمار(تجزیه و تحلیل)در 26 صفحه ورد قابل ویرایش

مقاله بررسی آمار(تجزیه و تحلیل)در 26 صفحه ورد قابل ویرایش 

تكنیكهای تحلیلی

 

كلمة ً تجزیه و تحلیل ً یكی از آن كلمات متداول است كه زیبا به نظر می‌آید، اما معانی گوناگونی دارد. شیوه‌های مختلف زیادی برای تجزیه و تحلیل ایمنی هوایی وجود دارد و تكنیكهای استاندارد بسیار كم برای این كار وجود دارند.

برای اهدافمان، ما قصد داریم كه ً تجزیه و تحلیل ً را به دو طریق متفاوت تعریف كنیم. اول، می‌خواهیم آن را به عنوان وسیله‌ای برای سازماندهی اطلاعات ارقای به منظفر اندازه گیری چیزی یا تعیین روشها بكار بریم. در مرحلة دوم، نگاهی به تكنیكهای تحلیلی خواهیم داشت كه برای حل مشكلات یا تحلیل علتها كاربرد دارند. بیایید با ارقام شروع كنیم.

نرخها : شما باید محاسبات نرخی ابتدایی و محدودیتهای آنها را بشناسید. شما جمله‌هایی را شنیده‌اید یا خوانده‌اید كه به این معنا هستند و ً نرخ سوانح سازمان xxx   درسال قبل این چنین و آنچنان بود ً. پس چه چیزی ؟ این نرخ از كجا آمده است؟ چه معنی می‌دهد؟ چه سودی دارد؟ سؤالات بالا، سؤالات مفیدی هستند.

نرخ، شمار وقایعی است كه با در معرض آن وقایع قرار گرفتن، تقسیم شده است. تنها دلیل محاسبه یك نرخ آن است كه اختلافات آشكار را بدانیم. اگر این عرضه داشته ثابت بودند هیچ نیازی به محاسبة نرخ نبود. ما فقط می‌توانستیم از شمار وقایعی كه رخ می‌دادند استفاده كنیم و همان هم كاملاً صحیح می‌بود. به بیانی ساده‌تر، تعداد سوانعی كه ما با آنها رو به رو هستیم، به وضوح با مقدار استفادة ما از هواپیما مرتبط است.

ص 162 - اگر ما به همان تعداد در ماه از هواپیما استفاده كنیم (یا سال) می‌توانیم فقط از تعداد سوانحمان در تجزیه و تحلیل استفاده كنیم. علیرغم این، ما اینكار را انجام نمی‌دهیم. ساعات پروازی ما تغییر می‌كنند و می‌دانیم كه افزایش سوانح به معنای آن نیست كه اگر پروازهای ما افزایش یابند، تعداد سوانح هم زیاد شوند. برای حل این موضوع. در هر ساعت پروازی سوانح را محاسبه می‌كنیم.

فرض كنید كه سازمان ما در طول سال 4000 ساعت پرواز و یك سانحه داشته باشد. نرخ سانحه ما عبارت است از :

سانحه در هر ساعت پروازی           

این رقم چیزی  نیست كه بتوان به راحتی دربارة آن صحبت كرد، بنابراین آن را در یك ثابت ضرب می‌كنیم تا از شر ممیز راحت شویم. اگر آن را در 000/10 ضرب كنیم نرخی به میزان 2.5 سانحه در هر 10/000  ساعت پروازی به دست می‌آوریم. اگر از ثابت 000/001 كه استاندارد شركت ما است استفاده كنیم، نرخی به میزان 25 سانحه در هر 000/100 ساعت پروازی داریم. ذكر هر نكته در اینجا ضروری است. نرخ واقعی همواره یك عدد بسیار كوچك است، و عدد 000/100 فقط یك ثابت ریاضی است. این ثابت هیچ اهمیت بخصوصی ندارد.

برای ارائه ایده‌هایی از اینگونه ارقام به شما، در اینجا نرخ تقریبی سوانح هوایی در هر 000/100 ساعت، برای گونه‌های مختلف پروازی در ایالات متحده در سال 1990 وجود دارد.

مجموع سوانح پروازهای از پیش تعیین شدة خطوط هوایی  0.22

سوانح مرگبار پروازهای از پیش تعیین شدة خطوط هوایی   0.06

مجموع سوانح پروازهای دو طرفه خطوط هوایی                0.63

سوانح مرگبار پروازهای دوطرفة خطوط هوایی                 0.09

مجموع سوانح تاكسی هوایی                                       3.28

سوانح مرگبار تاكسی هوایی                                         0.82

مجموع سوانح هوانوردی عمومی                                  7.01

سوانح مرگبار هوانوردی عمومی                                   1.39

در همة این موارد، روش بكار رفته در دة سال قبل كارآمد نیست. بدیهی است كه پروازهای زمانبندی شده و رفت و برگشتی (دوطرفه) باید به ازای هر 000/000/1 ساعت پروازی، نرخهای خود را محاسبه كنند. بقیة ما نیز می توانیم تا ملتی از همان 000/100 استفاده كنیم.

 

 

ص 174 (بدون دانستن احتمال یك لندینگ كوتاة‌می توانیم بگوییم كه به خاطر مقدار ترافیك احتمال وارد آمدن آسیب اساسی ( خطر پذیری ) به هواپیما نسبتا بالا است ( آسیب پذیر ) اگر می توانیم با استدلال بگوییم كه آسیب جدی خواهد بود می توانیم برای برخی اقدامات مباحثه تقریبا خوبی ترتیب بدهیم . با قبول برخی اصطلاحات شناخته شدة‌از احتمالات و شدت خطرات می توانیم شخصا به این مهم نایل آییم در اینصورت تعاریف احتمال شامل احتمال وقایع منفرد و آسیب پذیری می باشد .

ردة بندی احتمال خطر

1- مكرر : احتمال می رود كه مكررا رخ دهد .

2- محتمل یا استدلال : احتمال می رود كه چندین بار رخ دهد اما نه مكررا.

3- تصادفی : احتمال دارد حداقل یكبار رخ بدهد.

4- بعد از انتظار : احتمال وقوع اصلا نمی رود.

5- بی اندازه غیر محتمل : احتمال آنقدر كم است كه به نظر می رسد هرگز اتفاق نخواهد افتاد .

6- غیرممكن : تحت هیچ شرایطی رخ نمی دهد.

تعاریف پذیرفته شده رایج در مورد مقوله «شدت » در زیر نشان دادة شده است .

ردة‌بندی شدت خطر :

1- فاجعه انگیز : مرگبار یا انهدام هواپیما.

2- بحرانی : آسیب جدی یا خسارت عمده به هواپیما.

3- حاشیه ای : آسیب دیدگی جزئی یا خسارت جزئی .

4- قابل اغماض (اندك ): بدون آسیب دیدگی و خسارت قابل توجه .

اگر ما ردة بندی احتمالات را در ردة بندی شدت خطر ضرب كنیم ، عددی بین 1 و 24 بدست می آید كه در برخی از ارزشهای قابل  انتظار در فرمولهای خطر پذیری به خوبی كار می كند . می توانستیم یك ماتریس 6 در 4 درست كردة و این را به صورت جدولی مانند چیزی كه در شكل 1-11 فصل 211 دیدید، نشان دهیم . روش ارزیابی خطرات كه در فصل 11 راجع به آن بحث شد روشی سادة‌برای ردة بندی خطرات به منظور تعیین اولویتها است روشی كه در این جامعه مورد بحث قرار دادیم تا حدی پیچیده تر است و نتیجة‌ آن یكسری اطلاعات ارقامی است كه می توان در دیگر محاسبات از آنها استفاده كرد.

تحلیل خطرات

ص 175(این مورد یكی از تكنیكهای تحلیلی است كه می توان آنرا برای تحلیل یك فعالیت یا عملكرد بخصوص به كاربرد و خطرات و خطر پذیری درگیر را مورد آزمایش قرار داد. این تكنیك وقتی مورد استفادة‌ یك گروة كوچك قرار می گیرد خوب كار می كند و می توان از آن به عنوان وسیله ای برای شركت در برنامه ایمنی هوایی سود جست . علیرغم اینكه می توان از آن در هر كاری استفاده كرد ، كاغذ بازی زیادی تولید می كند و بهتر است كه انتخابی به كار رود. سعی كنید كه از آن در فعالیتها و عملیاتهایی استفاده كنید كه برای سازمان شما جدید هستند یا برای فعالیتهایی كه خطر پذیری آن بسیار بالا است و سزاوار توجه بیشتری هستند.

عملكردهای پایه ای و اولیه عبارتند از :

1- تقسیم فعالیت یا عملیات به مراحل كوچكتر هرچه قدر كوچكتر ، بهتر.

2- برای هر مرحله ، تمامی خطرات ممكن را تعریف كنید .

3- برای هر خطر ، یك سری ارزیابی از سطح خطرپذیری به عمل بیاورید.

این را می توان با استفاده از یك ماتریس اولویت خطرات ،(فصل 11) یك ارزیابی شخصی از خطرات حاد یا پایین (فصل 6) یا روشی كه پیشتر در این فصل تحت عنوان اثرپذیری مورد بحث قرار گرفت انجام داد .

6- باری هر خطر (یا خطر پذیری ) كه مقبول نیست ، عملی ترین راه برای حذف یا كاهش خطر را فهرست بندی كرد .

بایك كاغذ بزرگ شروع كنید و آن را به پنج ستون با نشانهای «مراحل » خطرات ، R.A (برای ارزیابی خطر پذیری ) كنترلها و بازنگری » تقسیم كنید .

👇محصولات تصادفی👇

پروژه مطالعه كار (اصول زمان سنجی وروش سنجی) و طراحی آن دانلود پاورپوینت حساب مستقل وجوه تملک داراییهای سرمایه ای ( عمرانی ) مقاله مدیریت هزینه‌یابی برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن و ارزش افزوده اقتصاد پایان نامه بررسی روابط ساده وچند گانه دینداری با سازگاری زناشویی پرستاران متاهل زن بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل دانلود تحقیق درباره اوتیسم