👈 فروشگاه فایل 👉

مقاله بررسی خصوصی سازی

ارتباط با ما

... دانلود ...

مقاله بررسی خصوصی سازی

مقاله بررسی خصوصی سازی در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

مقاله بررسی خصوصی سازی در 42 صفحه ورد قابل ویرایش  

«خصوصی سازی و كاستی های سیستم مالی»

 

مفاهیم و تعاریف:

اندیشه اصلی در تفكر خصوصی سازی این است كه فضای رقابت و نظام حاكم بر بازار، بنگاهها و واحدهای خصوصی را مجبور می كند تا عملكرد كارآتری در بخش عمومی داشته باشند.

«بیس لی» و «لیتل چایلد» (Beesly and little child) در توصیف خصوصی سازی می‌گویند: «خصوصی سازی وسیله ای برای بهبود عملكرد فعالیتهای اقتصادی (صنایع) از طریق افزایش نقش نیروهای بازار است، درصورتی كه حداقل 50 درصد از سهام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود».

«ولجانوسكی» (Veliganovski) خصوصی سازی را به معنای انجام فعالیتهای اقتصادی توسط بخش خصوصی یا انتقال مالكیت داراییها به بخش خصوصی می داند.

«بس» (Bos) خصوصی سازی را نشانه تعالی تفكر سرمایه داری و اعتماد به كارآیی بازار در مقابل اطمینان نداشتن به كارآیی بخش عمومی بیان می كند.

به طور كلی خصوصی سازی حركتی در جهت سپردن تعیین اولویتها به مكانیزم بازار است و از همین روست كه عبارت «بازار گراكردن» شاید جامع ترین تعریفی باشد كه از خصوصی سازی شده است. از این دیدگاه پدیده و مفهوم خصوصی سازی نه فقط به معنای تغییر مالكیت، بلكه به این معنی است كه تا چه حد عملیات یك بنگاه اقتصادی در قالب نظم نیروهای بازار آورده شده است.

اهداف خصوصی سازی

خصوصی سازی ابزاری برای  نیل به اهداف مختلف در كشورهای با سیستم اقتصادی متفاوت است. در كشورهای اروپای شرقی خصوصی سازی با هدف تغییر نظام از یك اقتصاد متمركز و دستوری به یك اقتصاد آزاد مورد عمل قرار می گیرد. در این كشورها خصوصی سازی نیازمند تحولات گسترده ای در ابعاد حقوقی و سیاسی است.

در كشورهای جهان سوم خصوصی سازی یك واكنش نسبت به گسترش حوزه فعالیتهای دولت و اقداسی برای ایجاد شتاب در فرآیند توسعه اقتصادی است.

به طور كلی مهمترین اهداف خصوصی سازی را می توان چنین برشمرد:

كاهش اندازه (حوزه فعالیت) بخش دولتی

افزایش كارآیی

كاهش كسر بودجه و بدهیهای ملی

تعدیل مقررات (مقررات زدایی)

افزایش رقابت

گسترش بازار سرمایه

براساس قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به غیر از صنایع مادر، هدف از واگذاری فعالیت های بخش دولتی به بخش خصوصی عبارت است از:

1- ارتقای كارآیی فعالیتها

2- كاهش تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی، خدماتی و غیر ضروری

3- ایجاد تعادل اقتصادی

4- استفاده بهینه از ظرفیتهای اقتصادی و امكانات كشور

روشهای خصوصی سازی

مرسوم ترین روشهای واگذاری  فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی شامل موارد زیر است:

- عرضه سهام به عموم

- عرضه غیر عمومی

- فروش داراییهای واحد دولتی

- تفكیك واحد مشمول واگذاری به واحدهای كوچكتر

- افزایش سرمایه شركت دولتی توسط بخش خصوصی

- فروش واحد دولتی به مدیران یا كاركنان واحد

- عقد قراردادهای واگذاری مدیریت یا اجاره داراییها

در ایران نیز ضمن آنكه تا كنون بعضی از روشهای یاد شده استفاده شد (عرضه به عموم، فروش به مدیران و كاركنان، فروش به گروههای خاص مانند ایثارگران و…)، روشهای اجرای واگذاری سهام شركتهای دولتی موضوع تبصره 35 قانون بودجه سال 1378 در كمیته اجرایی تبصره مذكور به صورت زیر اعلام شد.

- فروش به عموم از طریق بورس اوراق بهادار تهران

- مزایده

- فروش اقساطی

شناسایی متغیرهای تحقیق

در شناسایی راههای اجرای خصوصی سازی موانع عمده ای وجود دارد كه به عنوان اصلی ترین زمینه های عدم اجرای دقیق خصوصی سازی به شمار می روند و خود دارای زیر مجموعه ای متشكل از موانع جزء هستند. این موانع برای سهولت در دو گروه موانع مربوط به شركتهای مورد واگذاری تحت عنوان موانع درون سازمانی و موانع مربوط به وضعیت كلان اقتصادی تحت عنوان موانع برون سازمانی تقسیم بندی می شود.

براساس بند 4 ماده 24 قانون مالیاتهای مستقیم (الحاقی مصوب 7/2/71)، 50 درصد ارزش سهام متوفی در شركتهایی كه سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده اند و 40 درصد ارزش سهام متوفی در شركتهای سهامی عام تولیدی، صنعتی و مدنی و شركتهای تعاونی تولیدی و صنعتی از مالیات معاف است، در حالی كه براساس همین ماده، سپرده بانكی متوفی 100 درصد معاف است كه طبق لایحه جدید برای سپرده ها نیز 15 درصد سود، مالیات در نظر گرفته شده است. در مقررات جدید این مالیات و مجموعه پرداختهای مالیاتی با تغییرات مناسبی همراه شده است.

ب- مالیات نقل و انتقال سهام:

معمولاً سرمایه گذار غیر از سود حاصل از سرمایه گذاری، مایل است بداند چنانچه مثلاً بالاجبار یا به علت تصمیمات سرمایه گذاری بخواهد سهامی را بفروشد چگونه و چه میزان مشمول مالیات قرار می گیرد.

براساس قانون مالیات های مستقیم، درآمد حاصل از نقل و انتقال سهام نیز مانند سایر درآمدها مشمول مالیات است. برای شركتهای خارج از بورس 10 درصد از ارزش اسمی سهام مالیات كسر می شود، ولی برای شركتهای پذیرفته در بورس مالیات مقطوع 5/0 درصد به ماخذ رقم فروش سهام در بورس منظور می شود.

البته در مورد سهامی كه با افزایش قیمت همراه باشد رقم فوق بسیار مناسب است، ولی اشكال در این است كه حتی اگر با اعلامیه های خرید و فروش سهام بتوان ثابت كرد كه سرمایه گذاری با ضرر و زیان روبرو باشد باز هم 5/0 درصد مالیات باید پرداخت شود.

ج- مالیات سود شركت و سهامداران:

از لحاظ مالیات شركت براساس ماده 143 قانون مالیتهای مستقیم، ضمن دریافت 10 درصد مالیات سود شركت، شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، 15 درصد سود سهام یا تخصیصی به آن دسته از سهامداران مذكور كه جمع سهام هر یك از آنها از 5 درصد سرمایه شركت بیشتر نبوده و تعداد كل سهامداران شركت نیز از 100 نفر كمتر نباشد، از پرداخت مالیات معاف هستند و برای غیر از موارد مذكور مطابق ماده 131 قانون مذكور، مشمول مالیات هستند. این در صورتی است كه از سود سپرده های بانكی هیچ گونه مالیاتی كسر نمی شود.

با كاهش تدریجی رغبت خرید سهام نوبت اول شركتهای واگذار شده دولتی و بروز مسائلی نظیر بازده سهم، پوشش ریسك، مالیات و غیره می توان پیش بینی كرد كه سپرده های بانكی به عنوان رقیبی بلامنازع برای سرمایه گذاری در سهام در خواهد آمد.

- آشكار شدن ضعف و ناكارآیی مدیران قبلی پس از واگذاری شركتهای دولتی:

با توجه به اینكه شركتهای دولتی معمولاً ماهیتی غیر اقتصادی دارند و مهمترین دلیل ناكارایی شركتهای دولتی در بسیاری از كشورهای در حال توسعه مداخله در مدیریت شركتهاست، لذا مدیران شركتهای دولتی با احتمال اینكه بعد از واگذاری، ضعف و نداشتن كارآیی آنها در اداره شركت مشخص می شود، در مقابل خصوصی سازی مقاومت نشان می دهند.

9- بانكها به جای اعطای تسهیلات به خریداران شركتهای دولتی، خود به طور مستقیم اقدام به خرید این شركتها می كنند:

خرید تعدادی از كارخانه ها توسط بانكها و یا شركتهای سرمایه گذاری كه بانكها تاسیس كرده اند هرچند در آغاز به عنوان موفقیتی در زمینه خصوصی سازی صنایع تلقی می شد اما در عمل معلوم شد كه این امر نقض غرض بوده و نه تنها خصوصی‌سازی به معنای واقعی كلمه نیست، بلكه واگذاری كارخانه های دولتی از یك سازمان دولتی به یك یا چند بانك دولتی دیگر است. به علاوه بانكهای دولتی به جای اینكه با دادن اعتبار به بخش خصوصی امكان خرید كارخانه های دولتی را فراهم كنند، در عمل با سپرده های مردم اقدام به خرید كارخانه های دولتی می كنند و در  مرحله اول به قدرت اقتصادی خود و در نهایت به اقتدار دولت و توسعه آن می افزایند و این امر خلاف نیست و فلسفه خصوصی سازی است.

   ·در ایران واگذاری سهام شركتهای دولتی مطابق تبصره 35 قانون بودجه سال 1378 به صورت فروش از طریق بورس بهادار تهران، مزایده و فروش اقساطی صورت می گیرد.

👇محصولات تصادفی👇

تحقیق رابطه سنگ و آب در طبیعت (تقابل سنگ و آب) مقاله بررسی و مقابله با تهدیدهای امنیتی ایران در حوزه سیاست خارجی پروژه مستند سازی پایان نامه بررسی سیستم حسابداری شهرداری ها کتاب گیاه برای آینده