👈 فروشگاه فایل 👉

مقاله بررسی شاخه‌های گرافیك

ارتباط با ما

... دانلود ...

مقاله بررسی شاخه‌های گرافیك

مقاله بررسی شاخه‌های گرافیك در 19 صفحه ورد قابل ویرایش

مقاله بررسی شاخه‌های گرافیك در 19 صفحه ورد قابل ویرایش 

دیباچه

نبود منابع مكتوب به زبان فارسی در زمینه بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های گرافیك همواره یكی از چالش‌های پیش روی این هنر و از جمله موانع رشد اصولی و علمی آن در میان علاقه‌مندان بوده است. اگر چه گرافیك در چنددهه اخیر جایگاهی شایسته در ساختار دانشگاهی كشور یافته و شناخت عامه جامعه نسبت به محدوده عملكرد این فن افزایش پیدا كرده است، ولی تدوین كتب درسی و آموزشی در این رشته و غنی سازی آرشیو دانش مكتوب گرافیك، حركتی همسان با فراگیر شده آن نداشته و به استثناء چند موضوع محدود (همچون نشانه، صفحه‌ آرایی و بسته بندی) در دیگر شاخه‌های پرشمار این رشته، حركت‌ها كند و كم جلوه بوده‌اند.

از یك سو، اندك منابع در دسترس، هر كدام تنها پاسخگوی بخشی از نیازهای رو به فزونی دانشجویان، هنرجویان و علاقه‌مندان این رشته پرمخاطب بوده است و از دیگر سو با وجود گذشت بیش از سه دهه از ارائه رشته گرافیك در مقاطع كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد در مراكز آموزش عالی كشور و افزایش گستره حضور آكادمیك آن، همچنان در حسرت تدوین منابع لازم و ضروری در زمینه واحدهای تخصصی آن همچون «كارگاه گرافیك»، «گرافیك محیطی»، «نقد و تحلیل آثار گرافیك» و… هستیم.

 

1. نشانه:

عنصری بصری است كه به منظور معرفی یك موضوع (كالا، فعالیت و…) طراحی و ارائه می‌شود. به عبارت دیگر، نشانه، هویت بصری یك موضوع است.

نشانه جایگزین واژه‌هایی همچون آرم (با كاربرد بیشتر) و مارك است.

نشانه می‌تواند در قالب هر عنصر بصری جلوه‌گر شود ولی بطور مشخص به دو حالت كلی ارائه شود:

الف) نشانه‌های تصویری

ب) نشانه‌های نوشتاری

نشانه‌های تصویری، نشانه هایی هستند كه عنصر بصری به كار رفته در آنها، تصویر است. این تصویر می‌تواند یك گل، یك حیوان، یك نماد ملی، سنتی و… یا حتی تصویر نامشخص باشد (چگونگی این تصویر را مواردی مانند موضوع و عوامل جانبی تعیین می‌كنند). تصویر مورد استفاده در نشانه‌های تصویری در ارتباط با محدوده فعالیت‌ موضوع، چهار وضعیت ممكن دارد:

1) تصویر با موضوع ارتباط مستقیم دارد. برای مثال در صورتی كه برای یك شركت تولید خودرو نشانه‌ای طراحی می كنیم، از تصویر یك خودرو سود ببریم.

2) تصویر با موضوع ارتباط غیرمستقیم دارد. برای مثال در یك شركت هواپیمایی از تصویر یك پرنده استفاده كنیم.

3) تصویر مطلقاً‌ با موضوع ارتباط ندارد. برای نشانه یك شركت هواپیمایی از تصویر یك گل استفاده كنیم.

4) تصویر با موضوع از جنبه‌های فرعی ارتباط پیدا می‌كند. برای نمونه، چنانچه در مثال شمارة «3» بجای تصویر گل از تصویر از تصویر سرستون‌های تخت جمشید سود ببریم، اگر چه هر دو عنصر بصری ارتباطی با محدوده‌ فعالیت موضوع (فعالیت‌های هوایی) ندارند ولی تصاویر تخت جمشید در فرهنگ جامعه ایرانی ریشه دارد و نوعی از ارتباط فرهنگی را با مخاطب برقرار می كند.

3 . بروشور:

به معنای جزوه و دفترچه است و به محصولی گفته می شود كه توضیحات جامع و كاملی در مورد یك موضوع یا فرایند ارائه كند، این توضیحات معمولاً با مجموعه‌ای از تصاویر همراهی می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد بروشور كه در كمتر محصول گرافیكی دیگری به چشم می‌آید) قابلیت تغییر ابعاد در هنگام ارائه و استفاده است. بدین معنی كه در هنگام ارائه یك بروشور، این امكان وجود دارد كه ابعاد آن 20*10 سانتیمتر باشد ولی در هنگام استفاده از آن، ممكن است ابعاد این محصول به 20*60 سانتیمتر افزایش یابد.

بروشور عمدتاً‌ به یكی از اشكال زیر طراحی و ارائه می‌شود:

الف- بروشورهای لتی (به هر برگ بروشور كه به برگ دیگر اتصال دارد، یك لت گفته می‌شود)

ب- بروشورهای فرمی

پ- بروشورهای اسلیپ كیس

الف) بروشورهای لتی، بروشورهایی هستند كه صفحات آن بر روی هم تا می‌خورند و در نهایت بروشور به صورت مجموعه‌ای از صفحات تا شده (روی جلد، پشت جلد و صفحات داخل) در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این بروشور این است كه نیاز به دوخت صفحات به یكدیگر ندارند و صحافی آنها با خطوط تاخور انجام می‌پذیرد.

ب) در بروشورهای فرمی، حالت چیدمان صفحات مانند نشریه یا كتاب است. به عبارت دیگر تفاوت عمده بروشورهای فرمی و بروشورهای لتی در این است كه در بروشورهای فرمی صفحات در قسمت عطف به یكدیگر متصل‌اند و دیدن تمام صفحات در كنار یكدیگر امكان پذیر نیست، در حالی كه در بروشورهای لتی شما غالباً امكان دیدن نیمی از صفحات بروشور را در یك دید خواهید داشت. بروشورهای فرمی در بیشتر موارد ته دوخت می‌شوندو این دوخت معمولاً با مفتول‌های فلزی (در منگنه) انجام می‌گیرد.

پ) بروشورهای اسلیپ كیس بروشورهایی هستند كه جلد آنها بصورت یك فولدر یا پوشه ساخته می‌شوند و صفحات داخل آن بطور مجزا و جدا از یكدیگر تهیه می‌شوند، سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می‌گیرند. غالباً جنس جلد در بروشورهای اسیلپ‌كیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد.

فهرست مطالب

 

 

 

عنوان                                                                                                                  صفحه

دیباچه         

1. نشانه       

1-1. الف- نشانه‌های تصویری     

1-2. ب- نشانه‌های نوشتاری       

2. اوراق اداری       

2-1. الف- سربرگ  

2-2. ب- كارت ویزیت       

2-3. پ- پاكت نامه  

3. بروشور   

3-1. الف- بروشورهای لتی

3-2. ب- بروشورهای فرمی         

3-3. پ- بروشورهای اسلیپ كیس

4. طرح جلد كتاب     

5. پوستر     

5-1. الف- پوسترهای فرهنگی      

5-2. ب- پوسترهای سینمایی       

 

 

 

5-3. پ- پوسترهای سیاسی        

5-4. ت- پوسترهای تجاری         

منابع و مآخذ 

👇محصولات تصادفی👇

تحقیق زندگینامه آلفرد هیچكاك مقاله روابط فرهنگی ایران درعصرپهلوی مقاله كشت چای در زمینهای جلگه ای و یا دشت تحقیق نقد در ادبیات فارسی و ادبیات جهانی دانلود پاورپوینت انواع بازار و محیط بازاریابی